جایگاه طراحی لباس در ایتالیا
یک جمله معروف هست که اهمیت طراحی لباس در ایتالیا را به تمامی در خود جای داده است: “انگلیسی صحبت کنید، آلمانی رانندگی کنید، به فرانسوی ببوسید و ایتالیایی لباس بپوشید”. ایتالیا در قرن یازدهم میلادی و به دلیل داشتن صنایع دستی با کیفیت بالا، خیاطان لباس زبردست و ایدههایی لوکس برای مجموعه طراحی لبـاس در ایتالیا و علاوهبر اینها، نقش تعیینکننده صادرات پوشاک در کشور ایتالیا باعث شده تا همواره توجه ویژهای به صنعت مد در این کشور شود. تولید و صادرات و بحث طراحی لباس در ایتالیا از ابعاد جداییناپذیر اقتصاد و فرهنگ این کشور است.
چرا بحث طراحی لباس در ایتالیا اهمیت بالایی دارد؟
اهمیت این صنعت در اعداد و ارقام پیداست. 67,000 شرکت مربوط به طراحی لباس در ایتالیا، 580,000 کارمند شاغل در بخشهای مختلف طراحی لباس در ایتالیا که در مجموع گردش سالانه آن صنعت را به 88 میلیارد یورو رسانده است نشان میدهد که اپراتوری پوشاک در این کشور نقش تعیینکننده در صنعت و اشتغال دارد. بخش مد و لباس و تمامی ملزومات آن میتواند افراد زیادی را به بازار کار وارد کند و درآمدهای قابل قبولی نیز برای فعالان در این عرصه خواهد داشت.
«اهیمت طراحی لباس در ایتالیا»
ریشه فرهنگی طراحی لباس در ایتالیا
در کشور ایتالیا علاوهبر ارزش اقتصادی، حس عمیق زیباییشناسی در فرهنگ این کشور نهفته است. پایههای هنر اوایل رنسانس در این کشور در جای جای افکار و عقاید مردم رخنه کرده تا جاییکه حتی زیباترین طراحیهای اتومبیل در جهان را در این کشور میبینید. اتومبیلهایی از نظر زیباییشناسی بیرقیب هستند. گوشی هنر شناخت زیباییها در این کشور با تمامی صنایع پیوند خورده و بیجهت نیست که طراحی لباس در ایتالیا چنین عمقی پیدا کرده است.
مد از فرهنگ تاثیر میگیرد یا بر آن تاثیر میگذارد؟
سوالی که در مقاله Settimo Giorno سال 1955 به آن پرداخته شده است. همه آنچه به عنوان تاثیرگذاری بحث مد مطرح میشود تنها تاثیری مصنوعی بر ظواهر آدمی نیست. لباس عمقی بیش از یک تکه پارچه بر بدن دارد. نمیتوان گفت که طراحی لباس در ایتالیا تنها تاثیرپذیر افکار و عقاید مردمان این سرزمین است و فرهنگ از مد تاثیری نمیگیرد. با توجه به قدرت صنعت مد که سومین صنعت مهم در ایتالیا به شمار میرود، با توجه به اثرات اقتصادی، دخالت فرهنگ و تاریخ کشور در طراحیها و چرخ زندگی بسیاری که با آن میچرخد میتوان ادعا کرد که تاثیر مد بر فرهنگ و هنر جامعه غیر قابل انکار است.
هر نوع سدشکنی در طراحی، هر نوع نوآوری و خلاقیت و آزادیهایی که افکار هنرمندان را فرامیخواند میتواند در طراحیها جلوه بیشتری داشته باشد و بر تن مردم در سطح شهر روان شود. بازتاب تمامی این افکار هر روز از جلوی چشمان مردم رد شود و بیآنکه متوجه نفوذ تمامی افکار و هنرهای زیرکانه نهفته در طراحی لباس باشند به مرور بر دل و جان مردم رخنه میکند. به این ترتیب میتوان گفت که صنعت مد و طراحی لباس در ایتالیا بدون آنکه حتی یک جمله به زبان بیاورد در تاریخ و فرهنگ و هنر شهر تاثیرگذار است.
طراحی لباس در ایتالیا از محلهای به محلهی دیگر
تفاوتهای فرهنگی و نفوذ اقتصادی صنعت مد در تمامی نقاط این کشور باعث شده که طراحی لباس در ایتالیا بازتابی باشد از خرده فرهنگهای سراسر این کشور. با توجه به آنکه چرخ اقتصاد از مسیر صنعت مد عبور میکند و اهمیت بالایی از نظر گردش سرمایه در مناطق محلی کشور ایتالیا دارد این روزها فکر استفاده ایدههای هنرمندانه مردم محلی مورد استقبال قرار گرفته و سرمایهگذاری بر کسبوکارهای کوچک باعث شده که صنایع کوچک محلی و طراحان کمتر شناختهشده بتوانند جای خود را در بازار مد و لباس بیابند.
اهمیت برند ایتالیایی
این روزها محصولات متعددی وجود دارد که برند یک کشور است و در یک کشور دیگر تولید میشود. عملی که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ در سراسر جهان انجام میدهند و سعی دارند با استفاده از نیروی کار ارزانتر و کسب بازارهای بزرگتر به وسعت تولیدات خود بیافزایند. اما واقعیتی وجود دارد که غیرقابل انکار است. برای مثال اگر برندی متعلق برای کشور آلمان باشد و در چین تولید شود آیا همان کیفیت محصول در آلمان را دارد؟ سوالی که پاسخش را همه میدانیم.
پوشاک ایتالیا کمتر به این کار روی آورده است. سعی شده تمامی تولیدات این کشور که برند ایتالیایی دارند داخل خود کشور تولید شوند و به این ترتیب همیشه از یک کیفیت مناسب و قابل کنترلی برخوردار هستند. مردم ایتالیا برای پوشاک ایتالیایی آبرو و اعتبار قائل هستند و اجازه نمیدهند که طراحی لباس در ایتالیا با تولیدات بیکیفیت خدشهدار شود.
پایداری موفقیت طراحی لباس در ایتالیا
اگر نوآوری و توجه به غنای فرهنگی در کنار اهمیت به دغدغههای امروز بشر در هر صنعتی وجود نداشته باشد احتمال آنکه به مرور رو به زوال و نابودی برود زیاد است. صنعت پوشاک در ایتالیا توانسته همواره راهی پیدا کند که لقب بهترین در جهان را برای خود حفظ کند. این راه با آزادی دادن به طراحان هموار میشود. طراحی لباس در ایتالیا به دست هنرمندانی انجام میشود که دغدغههای روز جهان را میشناسند. بنابراین مباحث اقتصادی، زیست محیطی و حتی تبعیضات نژادی و جنسیتی راه خود را در طراحیهایشان باز میکند.
به این ترتیب احتمال دارد با طرحی مواجه شوید که در حال اعتراض به نگاه جنسیت زده است؛ با طرحی مواجه شوید که از الیاف بازیافتی تولید شده و دوستدار محیط زیست است و یا با لباسی مواجه شوید که به فاصله طبقاتی رخنه کرده در جامعه طعنه میزند. پیشرو بودن هنرمندان طراحی لباس در ایتالیا و آزادی موجود در این کشور باعث میشود که صنعت مد ایتالیا همیشه پیشرو باشد.
چشمانداز طراحی لباس در ایتالیا
مدتهاست که سیاستگذاریهایی در زمینه تولیدات پوشاک در این کشور انجام شده است که میتواند تا حدودی جهتدهی خاصی برای این صنعت در پی داشته باشد. تدوین استانداردهای سختگیرانه برای برندهای ایتالیایی و بالا بردن سطح این استانداردها باعث میشود تا فاصلهای معنادار میان پوشاک ایتالیایی و سایر پوشاک در سراسر جهان ایجاد شود. سوالی که وجود دارد این است که آیا ایتالیا میتواند از نظر اقتصادی این صنعت را مدیریت کند و جایگاه برتر خود را در جهان حفظ کند؟ پاسخ به این سوال به عوامل متعددی وابسته است.
یکی از این عوامل پیشگامی در صنعت نساجی در راستای کاهش ضررهای زیست محیطی است. از آنجایی که صنعت پوشاک یکی از پر ضررترین صنایع در مسائل زیست محیطی به شمار میرود باید در نظر داشت که استفاده از الیاف دوستدار محیط زیست اجتنابناپذیر است. طراحی لباس در ایتالیا میتواند در زمینه ارائه چنین محصولاتی پیشتاز باشد. چشماندازهای نوآورانه دیگری نیز وجود دارد که لازم است در بخشهای آکادمیک بیشتر به آن توجه شود.
الگوبرداری از طراحی لباس در ایتالیا
با توجه به پیشگامی این کشور در زمینه مد و فشن، اغلب آکادمیهای آموزش طراحی لباس سعی میکنند به هنرجویان آموزشهایی منطبق با اصول طراحی لباس در ایتالیا بدهند تا آشنایی بیشتر با اصول حرفهایترین طراحان جهان ارائه شود.
بدون دیدگاه